Pazar, Temmuz 28, 2013

Beynınızı Genc Tutabılmek,Sureklı Yenıleyebılmek ,Genc Kalmak ,Hafızayı Sureklı Canlı Tutabılmek

Arastirmalar 1200 adet 70-80 yas arasindaki kiside yapildi. 10 yil sure ile izlendi bu kisiler.Arastirmacilar beyinlerini muhtesem durumda koruyup, beyin fonksiyonlari inanilmaz iyi durumda olanlarda musterek 3 sey buldular;
·         fiziksel olarak aktif kisilerdi, hergun yuruyorlar,hala hergun spor yapiyorlardi;
·         mental-beyin olarak son derece aktiftiler;
·         ve ailelerine ve topluma katkida bulunduklarina inanan kisilerdi bunlar.Siz kac tane "basariyla yaslanmis " kisi taniyorsunuz? Onlarin musterek kaliteleri nedir?
1.        Gunluk otomatik ,rutin aktivitelerinizi kokunden sallayin;degistirin.Disinizi oteki elinizle fircalayin;hergun gittiginiz yol yerine ara sokaklardan yuruyun;is masanizi yeniden organize edin;herseyin yerini degistirin.
2.        Hep herseyle ilgili olun!Emekliligi erteleyin;kendi alaninizdaki oteki kisilere mentorluk yapin;"challenge olan" yani baskalarinin,siradan insanlarin yanasmadigi,korktugu,kactigi,denemedigi seylere talip olun;egzotik yerlere seyahat edin;torunlarinizin hayatinda kalici pozitif izler birakin,onlarla yakindan ilgilenin;topluma kalici gonullu hizmetlerde bulunun ;kendinize surekli yeni hedefler koyun;yeni amaclar edinin.
3.        Duyularinizi doyurun ve ara sira da onlari sasirtin;yaniltin-Hafiza sadece gorus ve seslerle sinirli degildir; dokunma, duygular hatta kokular da hafizanin bir parcasidir.Cevrenizdeki Hint veya Asya ve benzeri pazarlara,baharat satanlara gidin ve yeni kokularla,tanimadiginiz yiyeceklerle tanisin.
4.        Kendinize yeni hobiler bulun;yeni dersler alin,kurslara katilin veya beyninizin daha farkli bolumlerini calistiracak isler yapin-Bbbalo danslari idealdir.Kisa hikayelerden Tolstoy'a kadar okumak ve komputerden astrofizige kadar tum yeni konularin hepsi muhtesem beyin yenileyicilerdir.
5.        TV yerine oteki uyaricilari kullanin. Bahcede calismayi,birseyler ekmeyi,satranc oynamayi ,hatta hatiralarinizi yazmayi deneyin TV seyretmek yerine.
6.        Yeni iliskiler kurun;yeni seyler deneyin-Gozunuzu acip kahve icip,kahve kokusunu icinize sindirmek yerine bir defa da kahveden de once,ilk once taze vanilya cubugunu veya vanilya ozu sivisini koklayin.Size anlamsiz gibi gelebilir ama boyle yeni tadlarla,kokularla vs tanismak,yeni iliskiler kurmak-hatta bazilarini istemeye istemeye yapsaniz dahi-inanilmaz beyin yenileyicisidirler.
7.        Normal olarak hic ilgilenmediginiz,hic dinlemediginiz insanlarla KONUSUN VE DINLEYIN-Hafizanizi tazelemeyi surekli gerceklestirin,deneyin-Otobus soforune adini sorun,sohbet edin,,bir dahaki sefere adiyla hitap edin.Eger size oglunun dersindeki sikintisindan bahsederse,bir dahaki sefere onun derslerinin nasil oldugunu,bir gelisme var mi diye sorun.Hafizayi tazelemek,yenilemek programina gecis sadece eski aliskanliklari bir kenara atmak degildir;ama hem de yeni ve daha dinamik,daha hareketli seyler yaratmaktir.